2016-01-04

Det du inte gillar med dig själv, älskar någon annan!

Match.com har en ny reklamfilm, som visas under deras slogan det du inte gillar med dig själv, älskar någon annan. Eller, egentligen är deras slogan love your imperfections, för man måste ju ha en engelsk slogan också, om man ska vinna respekt i dagens marknad. Hur som helst har match.com spelat in en reklamfilm som de sänder på TV, där de ska visa upp olika exempel på karaktärsbrister som de uppmanar att man, i händelse av att de stämmer in på en själv, ska älska. 

Reklamen inleds med att en kvinna slänger av sig skor och accessoarer i vårdslöst maner, i vad som tittaren ska luras tro är en slarvighet som avskräcker alla potentiella dejtobjekt. Vad vi sedan får se är en man som - hör och häpna - sover med strumpor på, tätt följd av en kvinna som har mage att sjunga i duschen, och därefter en man som har mage att ha mage. 








Där man kan vänta sig att invändningarna mot denna reklamfilm kommer falla är kvinnan som visas först, som i filmen får sällskap av en annan kvinna som snabbar upp belamrandet av inredningen med de egna klädesplaggen, detta med genomskådligt uppsåt; ett okristligt sådant, enligt vissa. Men det är inte detta som är min invändning; det denna reklamfilm ska bevisa är ju som etablerat att man ska omfamna sina brister. Låt inte oredan förstöra ditt självförtroende! Och visst, vid brist på ordningsamhet kan jag förstå att man tvivlar på sig själv, likaså om ens kroppstyp ligger utanför idealet - men att ha strumpor i sängen? Är det ett tecken på svaghet, verkligen? Jag menar, om denna man nu har ett mindervärdeskomplex angående att han värmer fötterna så kan han ju antingen, som match.com vill, dra sig igenom en attitydförändring, eller så kan han välja den lättare vägen och istället dra ner täcket över fötterna för att värma sig med det istället för strumporna? Men, jag godtar att denna filur har en sten i bröstkorgen och att i denna sten står orden "strumpor i sängen" inristade, det är osannolikt men möjligt i teori antar jag. Det är inte i den engelskspråkiga marknadsföringen, love your imperfections1, som mitt problem i huvudsak ligger. Det jag vänder mig emot är hur denna reklam stämmer överens med sin svenska tagline, det vill säga det du inte gillar med dig själv, älskar någon annan

Låt oss för en stund reflektera över vad detta innebär för strumpmannen, som enligt reklamen heter Johan, och den namnlösa kvinna som råder bot på hans ensamhet i filmens andra halva. Det är alltså så att Johan lidit och grubblat över den digra ofullkomlighet han har kring fötterna. "Om jag bara kunde sluta bära dessa infernaliska strumpor!", har han vrålat, kall och ensam efter mången lång natt i en allt för bred säng. Men sedan så har Jotte alltså blivit medlem på match.com, och då angivit, får vi anta, att han bär strumpor i sängen i någon ruta där det står "Mina största brister" eller liknande. Och så har vår käre hjälte lärt sig älska sin skavank genom att ha hittat denna kvinna som vi får se skymta i reklamfilmen, kvinnan som alltså älskar honom för det han själv ogillar, det vill säga det att han drar på sig strumpor i sängen! 

Och det är här jag reagerar, för, kära någon, vad är det för relation där det hon älskar hos Johnnyboy är att han kryper till kojs med sockor på? Jag skulle förstå om Match.com hade som slogan "det du inte gillar med dig själv, tolererar någon annan", eller "det du inte gillar med dig själv, ställer sig någon annan neutral inför", men det är ju inte så deras slogan lyder.2 De vill påstå att deras dejtingsajt är oumbärlig om man någonsin vill fly singellivet med hossorna i behåll, för Jojje har ju uppenbarligen lyckats få tag på någon hos match.com som älskar att ha en partner som bär strumpor i sängen. Kanske är det just detta som är hemsidans behållning - de har användare med så obeskrivligt obskyra begär att du inte behöver anstränga dig för att hitta en livskamrat, allt du behöver göra är att dra på ett par tubsockor och sedan registrera kontot StrumpJoppe23

Egentligen tror jag att det match.com gör när de presenterar strumpor i sängen som en ofullkomlighet3 är detsamma som jag hört det påstås att rakhyvelföretag efter första världskriget i sina reklamkampanjer gjorde med kvinnlig kroppsbehåring - det vill säga uppfinna idén att hår under armarna är en tröskel inför all mänsklig kontakt och du borde genast ge oss pengar för att råda bot på detta4; eller, i detta fall, att du kommer förbli ensamstående livet ut om du inte blir medlem hos oss för att hitta den sällsynta typen av människa som älskar detta lyte. 

Men, vi får väl vara glada för Jojos skull, som lyckats varva en bättre hälft via match.com, och här skulle nog dejtarrangörerna hålla med om uttrycket bättre hälft, för kvinnan som ligger jämte vår protagonist är gudskelov barfota.



1: Egentligen #loveyourimperfections. Marknadsföringen måste ju vara värdig cybervärlden, så att alla internationella cybermänniskor som inget vill hellre än att diskutera sina tankar och meningar om match.com och dess marknadsföring med omvärlden vet var de ska vända sig... jag inser medan jag skriver att det kanske är att kasta sten i glashus, att skratta åt tanken att någon skulle vilja dela med sig av sina tankar online om match.com i ett blogginlägg om mina tankar om match.com.


2: Nog för att dessa inte skulle vara lika snärtiga slogans.


3: Egentligen säger match.com inte att något är en ofullkomlighet utan de använder det engelska ordet "imperfection", även i svenska texter, vilket passar in lika smidigt och naturligt i sammanhanget som ett fullt ekiperat ishockeylag i en Djurgårdsspårvagn under Gröna Lunds konsertsäsong. 


4: Detta är känt som "The Great Underarm Campaign".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar