2016-09-28

Jag åt en "Cinnamon Wrap" för att ni ska få slippa

"Oh thank heaven," lyder 7elevens slogan - en alludering till vad som möter oss efter döden; en påminnelse om allas dödlighet. Efter att ha smakat deras nya "Cinnamon Wrap" önskar jag bara att den dagen skulle komma snarare - och helst igår, innan jag behövde uppleva denna vanskapelse. Misstaget kallat "Cinnamon Wrap" (fritt översatt "Kanelbylte") är en skamfläck bland 7elevens hittills skrupelfria affärsförehavanden, spiken i kistan för tesen att fri konkurrens tenderar åt konsumenternas bästa.


Cinnamon Wrap.


7eleven påstår att de åkt till New York för att hämta inspiration till en förbättring av kanelbullen, det svenska kulturarv som i egenskap av hörnsten av fikatraditionen är utgångspunkt för markandsföringen av Sverige som turistdestination och således i förlängningen är Sveriges ansikte mot omvärlden. Det är som att man haft som uttryckt mål att förvanska den svenska kulturen, och det man återvänt med, från det land vars tidigare gåvor till omvärlden inkluderat elektriska stolen, Ku Klux Klan och Donald Trump, är en mefistofelisk union av principerna bakom den epidemi av semmelkorruptioner som drabbade vårt land för ett år sen1 och Nestlés marknadsföringsstrategier bland mödrar i tredje världen.

7elevens affärsresa tycks emellertid inte ha varit på långa vägar lika fruktsam som, till exempel, svenska kyrkans biskopsväsendes motsvarigheter, och alla pretentioner till innovation som antyds i marknadsföringen av kanelbyltet motsvaras inte av den bistra, bistra verkligheten. Receptet tycks vara utformat av någon som anser att den torra, hårda yttre änden av kanelbullens ikoniska spiralform, i folkmun känd som kanelbullens blindtarm, är bakverkets höjdpunkt. Denna person verkar alltså anse att upplevelsen av kanelbullen blir sämre ju närmare hjärtat av bullen man kommer, och har gjort allt i sin makt för att utplåna stegringen i smak genom att utvigda blindtarmen2 till att forma ett tjockt, hårt, smaklöst exoskelett som omgärdar hela byltet. Cinnamon Wrap är bakverkens kakerlacka.


Kanelbullens blindtarm.


Utöver försämringen av formen är byltet dock identiskt sin överlägsna företrädare, till den bemärkelse att det är gjord på samma deg och innehåller samma fyllning som en kanelbulle (om än sämre implementerade). Med de mättande och smakrika tortillabrödsrullar som den skamlöst stulit andra halvan av sitt namn ifrån har Cinnamon Wrap emellertid ingenting gemensamt, och att förvänta sig någon form av utveckling i val av bröd eller dylikt från kanelbullen är att förvänta sig för mycket av de 7eleven-representanter som troligen spenderade hela sin produktutvecklingsbudget under New York-resan på VIP-biljetter till översta våningen av Empire State Building och lyxkryssningar till Frihetsgudinnan. Jag kan inte föreställa mig en värld där en monstrositet som denna skulle kunna uppkomma utan att en härd av korruption har varit ett stående inslag från koncept till slutprodukt och 7eleven saltar de sår de åsamkat sina kunder med att ta mer betalt för dessa spektakel än för hederliga kanelbullar. För att tala i slogans, ett språk som även de själlösa vanbilderna av människor som leder 7eleven rakt ner i rännstenen bör förstå; Cinnamon Wrap? More like Cinnamon Crap!

Sanmanfattningsvis har 7eleven med korruptionen av kanelbullen till denna ohyggliga, missbildade form placerat en folkkär ikon på sträckbänken, bokstavligt talat, och torterat den till att förkasta all personlighet, all värme och skönhet. Ett makthungrigt sprattlande mot kvicksanden från 7elevens sida, som till råga på allt gått obemärkt förbi av Sveriges förmodligen mutade presskår. Lanseringen av kanelbyltena gick relativt okontroversiellt igenom och jag har ännu inte sett en enda negativ recension publiceras av någon av våra så kallade "oberoende" medier, varken etablerade eller reaktionära sådana. Cinnamon Wrap håller folket i sina kalla, stela klor, och påminner alla som utsätts för tanken av den (något ack så oundvikligt med tanke på den hetsiga affischeringskampanj 7eleven bedriver) om allt som är ont, inte bara med 7eleven, utan med det samhälle som legitimiserar dem, och den mänsklighet som låtit ett sådant samhälle växa fram. Åbäket är kulmen av det system som gjort att högljuddhet är en dygd och att alla lögner blir sanning om de upprepas ofta nog. Jag må streta i uppförsbacke, men om det så blir det sista jag får sagt vill jag ändå tydliggöra:

I. Cinnamon Wrap är inte originell
II. Cinnamon Wrap är inte en förbättring av sin förlaga
III. Cinnamon Wrap fyller inget syfte
IV. Cinnamon Wrap är inte god

Universum präglas enligt termodynamikens andra huvudsats av ständigt ökande entropi, det vill säga att all energi naturligt tenderar att spridas ut och fördelas jämt. Varje omvandling av energi från en form till en annan, varenda atom som rör sig, bidrar lite grann till entropin i universum, och detta inkluderar energin som spenderas av att baka Cinnamon Wraps. En dag kommer Universum uppnå maximal entropi och all energi kommer vara fullkomligt jämt fördelad över universum, i ett tillstånd som kallas för universums värmedöd3. För varje Cinnamon Wrap som bakas nalkas detta tillstånd snarare, och massproduktionen av Cinnamon Wraps är alltså en liten men ändå bidragande faktor till universums död. Men med tanke på att Cinnamon Wrap är vad all universums tillväxt mynnat ut i kanske detta är lika bra.

Cinnamon Wrap får 3/10.



1: En ohållbar situation som mynnade ut i en produkt på mejerihyllorna vid namn "semmelyoghurt".

2: Jag vet att det är en visceralt obehaglig bild jag målar upp. Anamma känsloläget.

3: Se https://youtu.be/O2jkV4BsN6U?t=6m17s för mer information om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar